Relaxatie-therapie

Samen op weg naar meer balans.

  • Ademhalingsoefeningen

        buikademhaling, flankademhaling, borstademhaling, rescue ademhaling bij 

        hyperventilatie, Buteyko-ademhaling, focusademhaling

        

  • Autogene Training van Schultz

        Relaxatieoefening waarbij je, bij jezelf, het gevoel van onder andere warmte en 

        zwaarte leert oproepen. Je spieren ontspannen en je ademhaling en hartslag

        vertragen.

  • Visualisatie

         Ontspannen via het oproepen van beelden, ze kunnen helpen je gedachten af te 

         leiden.

  • TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises)

         Door oefeningen stimuleer je je natuurlijke stress ontladingsmechanisme zodat

         je zenuwstelsel kalmeert.

  • Progressieve Relaxatie van Jacobson

         Dit is een actieve spierontspanningstechniek. Eén voor één worden verschillende 

         spiergroepen opgespannen en dan weer ontspannen om zo het verschil te leren 

         voelen tussen spanning en ontspanning.

  • Hartcoherentie, het stressreductieprogramma

        Door middel van focusademhaling kunnen we het hartritme in die mate 

        beïnvloeden dat het hart zich niet meer in vecht-vlucht modus bevindt, maar in 

        veilige modus. Op dat moment geeft het hart signalen naar onze hersenen dat 

        alles veilig is. Er ontstaat balans in ons brein en zenuwstelsel.

        Hartcoherentie is meetbaar met biofeedback apparatuur, deze apparatuur 

        geeft je informatie over de toestand van je zenuwstelsel.

Effecten:

  • Verbetering van de concentratie en focus

  • Bevordering van het creatief denken

  • Verhoging van de veerkracht bij stress

  • Verhoging van de weerstand

  • Beheersing van angsten

  • Controle van hyperventilatie