Dry

Needling

Dry needling richt zich op de behandeling van klachten in het bewegingsapparaat.
Met dry needling wordt er getracht spierverhardingen, zogenaamde triggerpunten,
te doen ontspannen door het gericht prikken met een naald in de spier.

1. Een triggerpunt is een pijnlijke plek in een spier, die naast lokale drukpijn, ook vaak pijn ergens anders in het lichaam kan veroorzaken. Deze pijnen worden vaak omschreven als een moeilijk aan te duiden, “wazige” pijn. Deze punten kunnen zich ook uiten in:

1. Bewegingsbeperkingen en/of stijfheid

2. Verminderde kracht in de spier

3. Duizeligheid en/of hoofdpijnen

2. Hoe kunnen ze ontstaan?:

1. Een verkeerde beweging of trauma

2. Chronische overbelasting, door een langdurige verkeerde houding

3. Overbelasting omwille van repetitieve bewegingen

4. Psychologische factoren zoals stress

5. Overbelasting bij sporters

De meeste mensen ervaren tijdens het prikken een drukkende sensatie doorheen het pijngebied van de spier. Ook kan er soms een “twitch” van de spier optreden. Dit zijn perfect normale reactie van een gespannen spier die tot relaxatie komt.

​

Na de behandeling kan men stijfheid ervaren in de desbetreffend spier. Deze is geheel onschuldig en kan een aantal uren aanhouden. Bij hevige reacties kan deze stijfheid 1-2 dagen duren.

1. Verbetering van de klachten treedt op onmiddellijk na de klachten. In geval van hevige stijfheid kan deze overheersen op de klachten. Als deze stijfheid weg is merkt men een duidelijk verschil naar de klacht toe.